• PROFIL SPC

      Speciálně pedagogické centrum (dále jen SPC) je součástí sítě školských poradenských zařízení, které zajišťuje pro děti, žáky a studenty a jejich zákonné zástupce, pro školy a školská zařízení informační, diagnostickou, poradenskou a metodickou činnost, poskytuje služby v oblasti psychologické a speciálně-pedagogické. Zaměřuje se na pomoc dětem s mentálním postižením na všech typech škol a nabízí poradenství zákonným zástupcům, pedagogickým pracovníkům a školám. 

      SPC dále spolupracuje s poskytovateli zdravotních služeb, orgány sociálně-právní ochrany dětí a orgány péče o mládež a rodinu, popřípadě s dalšími institucemi. 

      V našem SPC vyšetřujeme zejména:

      1.     děti, žáky a studenty s mentálním postižením (za účelem vystavení či prodloužení doporučení ke vzdělávání a nastavení vhodných podpůrných opatření do běžné či speciální školy)

      2.    předškolní děti (za účelem posouzení jejich připravenosti na školní docházku, případně vystavujeme doporučení k odkladu povinné školní docházky či naopak k předčasnému zaškolení)

      Poskytování poradenských služeb probíhá především ambulantně v prostorách zařízení, dále probíhají terénní práce (formou výjezdu) ve školách a školkách.

      Poskytnutí služeb je bezplatné,    kromě případných administrativních poplatků (např. poštovné, pokud si zákonný zástupce nebude moci vyzvednout dokumenty osobně).

       

        • Kontakty a provozní doba

        • Mgr.  Jiří Lacka - psycholog

          Mgr. Lacková Lucie - psycholog

          Mgr. Vartýřová Miluše - speciální pedagog


          Telefon: +420 739 916 295

          E-mail: spc@zssbol.cz

          Datová schránka: xp9rfcm

           

          PROVOZNÍ DOBA

          Po 8-14

          Út nebo St 8-14

          Čt 8-14

          Pá 8-14

        • Aktuální

      •   POSTUP při objednání dítěte/žáka/studenta na vyšetření

        Na vyšetření objednává klienta (dítě v MŠ, žáka ZŠ či studenta SŠ) nejčastěji jeho zákonný zástupce (rodič, osvojitel, pěstoun) či se samotný klient objednává sám (pokud už je zletilý).

        Kdy se objednat:

        Nejlépe s dostatečným předstihem. Co to znamená? Zákon nám ukládá maximálně 30denní lhůtu pro vystavení doporučení od vyšetření, příp. 3měsíční lhůtu od doby, kdy se klient objedná. Tato lhůta se však může prodloužit o dobu nezbytnou k obstarání posouzení podstatných skutečností ke stanovení podpůrných opatření jiným odborníkem (např. lékařem). Vyšetření je tedy nutno provést zhruba 1 měsíc před koncem platnosti současného doporučení, tedy objednat se na vyšetření je lépe 2-3 měsíce před koncem platnosti.

        Prosíme v zájmu vašeho dítěte nenechávejte objednání na poslední chvíli.

        Příklad č.1: Pokud platnost současného doporučení je např. do 31.12.202x, vyšetření je nutno realizovat přibližně v listopadu 202x, a tedy je záhodno se objednat cca v září 202x.

         

        Příklad č.2: Pokud žák ještě nemá žádné doporučení ke vzdělávání a víte, že ho bude potřebovat od začátku školního roku 202x/2y, doporučujeme objednat se přibližně v dubnu či květnu 202x.

         

        Příklad č.3: Vyšetření školních zralostí probíhají standardně na jaře. Objednávat se můžete nejlépe během ledna a února

        Jak se objednat:

        Objednávejte se telefonicky: 739 916 295  nebo e-mailem: spc@zssbol.cz

        Objednávky přijímají odborní pracovníci. Pokud nemohou telefon přijmout, např. probíhají vyšetření nebo jsou nepřítomni (výjezdy do škol, odborné semináře) či probíhají vyšetření, obvykle poté reagují na zmeškané hovory.

        Pokud se objednáváte skrze e-mail, uveďte prosím tyto údaje: Jméno žáka, datum narození, bydliště, školu a třídu, vaše jméno a kontaktní telefon, důvod žádosti o vyšetření, v péči kterého školského poradenského zařízení (PPP, SPC) je žák veden, případně současnou diagnózu a lékaře, které navštěvuje.

        Příklad: Prosím o objednání syna Jakuba Malého (nar. 15.4.2011) na kontrolní vyšetření. Končí mu platnost doporučení v říjnu tohoto roku, doteď jsme chodili do PPP v Hloubětíně a řekli nám, že další kontrola má proběhnout v nějakém SPC. Chodí do ZŠ Palachova v Brandýse do 4.tř. Děkuji, Jiří Malý, Poštovní 554, Brandýs nad Labem, tel: 721 654 361

        Co bude potřeba před vyšetřením:

        Pro komplexní a objektivní posouzení speciálních vzdělávacích potřeb budeme mj. potřebovat informace od odborníků, kteří mají žáka v péči, např. nejčastěji neurolog, (klinický) logoped, psychiatr aj. Odborné lékařské zprávy by neměly být v den objednání starší než 6 měsíců. Můžete nám je zaslat předem (datovou schránkou, e-mailem, poštou) či přinést s sebou v den vyšetření. Na základě našich zjištění vám můžeme doporučit navštívit odborníka dodatečně, tím se však prodlužuje termín vystavení doporučení.

        Pokud byl žák doposud v péči jiného školského poradenského zařízení (ŠPZ), bude zapotřebí požádat toto ŠPZ o převedení spisové dokumentace do našeho SPC, tedy na adresu: 

        SPC při Základní škole Brandýs nad Labem - Stará Boleslavpříspěvková organizace; 
        Školní 291, 250 01 Brandýs nad Labem - Stará Boleslav

        Pokud se vy, jako zákonný zástupce žáka, nebudete moci na vyšetření dostavit, můžete k tomu pověřit jinou osobu podepsanou plnou mocí. Pověřená osoba může být námi požádána, aby prokázala svou totožnost. Tato osoba by měla být vybavena informacemi o důvodech vyšetření a o vývoji i současném stavu dítěte.

        Příklad: Já, níže podepsaná, zplnomocňuji p. Jarmilu Zelenou (babička), k zastupování během vyšetření v SPC mé dcery: Nikola Červená, nar. 3. 3. 2013.  

        Vlasta Modrá, dne 2. 2. 202x v Praze, podpis

        Velmi cenné jsou pro nás informace o žákovi od učitelů, kteří s ním pracují, vyžádáme si proto od nich podklady nejčastěji formou školního dotazníku, který jim zasíláme. 

               Co si vzít s sebou v den vyšetření

        V den vyšetření s sebou přineste školní sešity, vlastní psací náčiní, jiné výstupy ze školy, popř. poslední zprávu a doporučení ze ŠPZ, aktuální odborné lékařské zprávy (viz výše), v případě předškoláků a menších školáků domácí kresby.

        Co vás čeká během vyšetření:

        Před vyšetřením žáka s vámi, jakožto zákonným zástupcem dítěte, probereme účel poradenské služby, vyžádáme si od vás anamnestické údaje o dítěti a informace o aktuálním vývoji, slabých a silných stránkách apod., před samotným vyšetřením vás požádáme o podepsání informovaného souhlasu s poskytnutím poradenské služby a se zpracováním a uchováním osobních údajů. Postačuje, když souhlas s vyšetřením udělí jen jeden rodič, a to dokonce i tehdy, když jsou rodiče ve sporu (nesmí však být daný rodič omezen v rodičovských právech).

        Poté proběhne samotné vyšetření žáka, což trvá zhruba 1,5 až 3h, dle jeho účelu a charakteru. Může být psychologické, speciálně-pedagogické či komplexní.

        Poté vám sdělíme naše zjištění a probereme vzdělávací možnosti žáka, navrhneme vám podpůrná opatření a další postup, např. domluvíme si s vámi datum, kdy si budete moci vyzvednout výstupy z vyšetření.

        Co bude následovat dál:

        Výstupy z vyšetření bývají obvykle dva: 

        1.      Zpráva (o průběhu vyšetření, vč. závěru) – ta je určena jen pro vás 

        2.      Doporučení ke vzdělávání (obsahuje konkrétní podpůrná opatření pro vzdělávání žáka ve škole) – to je určeno pro vás a totožné i pro školu; škole ho předáváme/zasíláme my 

        Pokud spolu rodiče nežijí, máme povinnost informovat o výstupech z vyšetření i druhého zákonného zástupce dítěte. Rodič, který s dítětem přichází, je povinen nám při těchto úkonech poskytnout součinnost.

        Na zpracování výstupů z vyšetření máme ze zákona až 1měsíční lhůtu od data vyšetření. Tato lhůta se může prodloužit o dobu nezbytně nutnou k získání všech podstatných podkladů (např. lékařských zpráv).

        Po zhotovení výstupů vám je předáme proti podpisu v předem domluveném termínu.

      • Výňatek z provozního řádu SPC

        1. Základní ustanovení
          1. Předmět činnosti a hlavní úlohy SPC:
        • SPC zajišťuje pro děti, žáky a studenty a jejich zákonné zástupce, pro školy a školská zařízení informační, diagnostickou, poradenskou a metodickou činnost, poskytuje odborné speciálně pedagogické a pedagogicko-psychologické služby, preventivně výchovnou péči a napomáhá při volbě vhodného vzdělávání dětí, žáků nebo studentů a přípravě na budoucí povolání
        • poradenské služby jsou poskytovány zejména osobám s mentálním postižením (dětem, žákům, studentům (klientům), jejich zákonným zástupcům, školám a školským zařízením)
        • činnost centra se uskutečňuje ambulantně na pracovišti centra, návštěvami pedagogických pracovníků ve školách a školských zařízeních, návštěvami v rodinách a zařízeních pečujících o žáky s mentálním postižením
        • služby SPC jsou poskytovány na žádost klientů, jejich zákonných zástupců/opatrovníků, škol nebo školských zařízení. Podmínkou poskytnutí poradenské služby je písemný souhlas klienta, v případě nezletilého klienta písemný souhlas jeho zákonného zástupce/opatrovníka. Jedná se o informovaný souhlas, proto klient (zákonný zástupce/opatrovník) je předem informován o povaze, rozsahu, trvání, cílech a postupech nabízených poradenských služeb, o pracovnících a jejich kompetencích, o všech možných výhodách i nevýhodách, které mohou plynout z poskytované poradenské služby. Pracovníci také informují o možných následcích toho, když nebude služba poskytována. 
        • ke všem klientům je přistupováno jednotně, partnersky, bez jakékoliv diskriminace, služby SPC jsou dostupné bez ohledu na pohlaví, národnost a etnickou příslušnost, politické přesvědčení, náboženství, právní či společenské postavení, psychický či fyzický stav a socioekonomické možnosti dětí, žáků, studentů, jejich zákonných zástupců a učitelů
        • pracovníci SPC: 
          • poskytují služby klientům v rozsahu vyhlášky č. 72/2005 Sb., v platném znění a řídí se platnou legislativou v oblasti školství
          • se řídí všemi vnitroorganizačními směrnicemi a řády Základní školy a Speciálně pedagogického centra a koncepcí školy
          • se řídí zákonem č. 110/2019 Sb., O zpracování osobních údajů, v platném znění a Nařízením Evropského parlamentu a Rady EU č. 2016/679 (obecné nařízení o ochraně osobních údajů) ze dne 25. května 2018. - dále jen „Nařízení“.
          • zachovávají mlčenlivost a chrání před zneužitím data, údaje a osobní údaje klientů a zaměstnanců školy, citlivé osobní údaje, informace o zdravotním stavu klientů, údaje školských poradenských zařízení o klientech a další informace, se kterými přišli do styku v souvislosti s výkonem práce v rámci pracovněprávního vztahu ke škole.
          • shromažďují pouze nezbytné osobní údaje, mají je bezpečně uložené a zabezpečené před neoprávněným přístupem, neposkytují je subjektům, které na ně nemají zákonný nárok, nepotřebné údaje vyřazují a dále nezpracovávají.
          • jsou povinni se neustále vzdělávat v oblasti školské legislativy, speciální pedagogiky, psychologie a dalších oborech potřebných k vykonávání své práce.
          • ohlašují bez zbytečného odkladu zaměstnavateli veškeré skutečnosti, které jsou nezbytné pro vedení personální a platové dokumentace.
        • ředitelka školy a SPC při ZŠ: 
          • řídí komplexně veškeré činnosti vyplývající z předmětu činnosti a kontroluje je.
          • zajišťuje objektivní informovanost o úkolech, cílech a výsledcích práce SPC při ZŠ ve vztahu ke zřizovateli - Krajskému úřadu Středočeského kraje, Zborovská 81/11, Praha 5, zákonným zástupcům a zaměstnancům ZŠ a SPC při ZŠ.

        1.1.1 Cílová skupina SPC

        Centrum nabízí své služby:

        • dětem, žákům a studentům (klientům) s mentálním (a případně přidruženým) postižením, jejich zákonným zástupcům a školám, ve kterých se tito klienti vzdělávají, a jiným školským poradenským zařízením, jež o tyto žáky pečují
        • předškolním dětem, jejich zákonným zástupcům a mateřským školám, za účelem posouzení připravenosti těchto dětí na povinnou školní docházku

        Kromě předškolních dětí nespadají do cílové skupiny SPC klienti bez mentálního postižení. Klienti s postižením zrakovým, sluchovým, tělesným, řečovým či s poruchou autistického spektra spadají do péče jiných specializovaných SPC. Klienti s poruchami učení a chování, či s jinými speciálními vzdělávacími potřebami vyplývajícími ze zdravotního stavu dlouhodobého charakteru, odlišného kulturního prostředí a nebo z dopadu jiných životních podmínek do vzdělávání, patří do péče pedagogicko-psychologických poraden. Při souběhu postižení, z nichž jedno je mentální, SPC spolupracuje při poskytování poradenských služeb s ostatními ŠPZ či dalšími odborníky.

        Klientům z jiného okresu než Praha-Východ doporučujeme bližší SPC, nicméně klienty z jiných okresů neodmítáme.

         

        1.1.2 Identifikační znaky a kontakty

        • Speciálně pedagogické centrum při Základní škole Brandýs nad Labem – Stará Boleslav, příspěvková organizace, Školní 251, 250 01 Brandýs nad Labem – Stará Boleslav
        • IČO: 708 450 26
        • IZO: 108 003 736
        • ID datové schránky: xp9rfcm
        • Pověřena řízením ZŠ a SPC: Mgr. Daniella Ema Havlová
        • Telefon SPC: +420 739 916 295
        • E-mail SPC (společný): spc@zssbol.cz

        1.2. Ochrana osobních údajů

        Pracovníci speciálně pedagogického centra pracují s osobními a citlivými údaji, jsou povinni zachovávat mlčenlivost, tato povinnost trvá i po ukončení pracovního poměru.

        Pracovníci SPC se řídí zákonem č. 110/2019 Sb., O zpracování osobních údajů, v platném znění a platnou „Směrnicí - ochrana osobních údajů“ (č. 28 Organizačního řádu) a podle Nařízení Evropského parlamentu a Rady EU č. 2016/679 (obecné nařízení o ochraně osobních údajů) ze dne 25. května 2018 dále jen „Nařízení“.

        1.2.1.Shromažďování osobních údajů, pravidla nakládání s osobními a citlivými údaji, pravidla poskytování a předávání informací (osobních a citlivých údajů), pravidla vedení dokumentace.

         

        Osobní a citlivé údaje jsou shromažďovány v písemné podobě v osobních spisech (kartách) dětí/žáků/studentů, s písemným souhlasem zákonného zástupce/zletilého klienta a v elektronické podobě. Spisová dokumentace je uložena v centrální kartotéce SPC, která je umístěna v budově SPC a je řádně zabezpečena. Přístup do centrální kartotéky mají všichni pracovníci SPC. Klíče od kartotéky jsou uloženy v ředitelně školy a u pověřeného pracovníka SPC. Další spisová dokumentace je uložena v kanceláři každého pracovníka v uzamčené skříni.

        Údaje ze spisové dokumentace SPC jsou pracovníci oprávněni poskytovat pouze zákonným zástupcům/zletilým klientům. Škole či jiné organizaci je možné tyto informace poskytnout pouze s písemným informovaným souhlasem zákonných zástupců/zletilého klienta. Na základě soudního rozhodnutí je možné poskytnout informace ze spisové dokumentace bez souhlasu zákonného zástupce/zletilého klienta.

        Údaje ze spisové dokumentace SPC pro statistické účely jsou sdružovány v anonymizované podobě a předávány MŠMT ČR. 

        Spisy klientů nejsou vynášeny mimo území pracoviště, každý počítač je zaheslován.

        Pracovníci zpracovávají osobní údaje pouze za podmínek a v rozsahu stanoveném zadáním a povahou řešeného případu.Zaměstnanci se řídí směrnicí GDPR.

         

        1.2.2. Archivace

         

        Spisová dokumentace dětí/žáků/studentů je uložena v centrální kartotéce SPC nebo v kanceláři pracovníků po dobu trvání péče. Po uplynutí této doby je dokumentace uložena v archivu zařízení. Pracovníci SPC se řídí platnou směrnicí Spisový a skartační řád školy.

        Každý zaměstnanec je zodpovědný za kontrolu svých klientů, vyřazení neaktivních klientů

        1. Práva a povinnosti klientů a zákonných zástupců
          1. Práva klientů a zákonných zástupců

        Klient má právo: 

        a)  na poskytnutí komplexní poradenské služby (dále jen "služby") v souladu s etickými principy poradenské práce; 

        b)  na poskytnutí služby, která zahrnuje poskytování informací, konzultací, pedagogicko - psychologickou a speciálně pedagogickou diagnostiku, poradenství a následnou péči; 

        c)  na poskytnutí služby výhradně s informovaným souhlasem klienta, který má před zahájením poradenské služby právo na poskytnutí všech dostupných informací o povaze a případném rozsahu poskytované služby; 

        d)  být bezodkladně seznámen se závěry a doporučeními, která vyplývají z vyšetření a se všemi variantami možných řešení; 

        e)  být včas a plně informován o případných rizicích spojených s navrhovanými doporučeními a o postupech, jak budou tato doporučení uskutečňována; 

        f)  odmítnout poskytnuté služby, navrhovaná doporučení i poskytnutí závěrů a výstupů z vyšetření třetím osobám; 

        g)  na přesné a úplné informace o navrhovaných formách podpůrných opatření, o rozdílech mezi 

              jednotlivými vzdělávacími programy, podle kterých se uskutečňuje vzdělávání v základní   

              škole nebo základní škole speciální; 

        h)  požádat o službu jiné školské poradenské zařízení v rámci celé ČR; 

        i)  podat žádost o revizi vydané zprávy nebo doporučení; 

        j)  na soukromí a bezpečí; 

        k)  vyjádřit své přání, potřeby, názory, postoje, připomínky, požadavky a rozhodnutí týkající se     

              řešení posuzovaného případu. 

          1. Povinnosti klientů a zákonných zástupců

        Klienti jsou povinni: 

        a)  přicházet včas k termínu sjednané poradenské služby, nezletilí klienti v doprovodu zákonného zástupce; 

        b)  dbát pokynů zaměstnanců organizace, pokud nejsou v rozporu jejich právy; 

        c)  respektovat práci s jiným klientem, nevstupují do kanceláří (vyšetřoven) bez vyzvání 

             zaměstnance organizace; 

        d)  dodržovat předem dohodnutá pravidla poradenské služby, pokud s ní vylovili souhlas; 

        e)  pravdivě informovat odborného pracovníka o skutečnostech souvisejících s řešením 

        případu, poskytnout informace o termínech předešlých poradenských služeb v jiném 

        zařízení, o výsledcích odborných vyšetření, o aktuálním zdravotním stavu klienta; 

        f)  udržovat čistotu ve všech prostorách organizace a chovat se v souladu s pravidly slušného 

        chování; 

        g)  dbát na bezpečnost svoji i ostatních klientů, zachovávat ohleduplnost k sobě i druhým; 

        h)  při horečnatém onemocnění nebo při onemocnění infekční nemocí, jsou zletilí klienti 

        nebo zákonní zástupci nezletilých klientů povinni přesunout poradenskou službu na dobu, kdy pominou tyto skutečnosti a neohrozí tak zdraví ostatních klientů a zaměstnanců organizace; 

        i)  oznamovat pracovníkům SPC údaje, které jsou podstatné pro průběh poradenské služby (vyšetření, konzultace) nebo bezpečnost klienta, a změny v těchto údajích; 

        j)  nahradit úmyslné škody a škody nezpůsobené přirozeným opotřebením, které dítě, žák či student prokazatelně způsobil. 

        l) dbát na svou bezpečnost i bezpečnost ostatních klientů, zachovávat ohleduplnost k sobě i druhým. 

        1. Práva a povinnosti zaměstnanců SPC
          1. Práva zaměstnanců SPC

        Pracovníci SPC mají právo:

        a) na zajištění podmínek potřebných pro výkon jejich pedagogické činnosti, zejména na ochranu před fyzickým násilím nebo psychickým nátlakem ze strany dětí, žáků, studentů nebo zákonných zástupců dětí a žáků a dalších osob, které jsou v přímém kontaktu s pedagogickým pracovníkem ve škole, 

        b) aby nebylo do jejich přímé pedagogické činnosti zasahováno v rozporu s právními předpisy, 

        c) na využívání metod, forem a prostředků dle vlastního uvážení v souladu se zásadami a cíli vzdělávání při přímé vyučovací, výchovné, speciálně-pedagogické a pedagogicko-psychologické činnosti, 

        d) na objektivní hodnocení své odborné činnosti. 

          1. Povinnosti zaměstnanců SPC

        Povinnosti pracovníků SPC jsou stanoveny dále pracovní náplní a organizačním řádem SPC. 

        Pracovník SPC je povinen: 

        a) vykonávat odbornou činnost v souladu se zásadami a cíli vzdělávání, 

        b) chránit a respektovat práva dítěte, žáka nebo studenta, 

        c) chránit bezpečí a zdraví dítěte, žáka a studenta a předcházet všem formám rizikového chování ve školách a školských zařízeních, 

        d) svým přístupem k výchově a vzdělávání vytvářet pozitivní a bezpečné klima ve školním prostředí a podporovat jeho rozvoj, 

        e) zachovávat mlčenlivost a chránit před zneužitím osobní údaje, informace o zdravotním stavu dětí, žáků a studentů a výsledky poradenské pomoci školského poradenského zařízení a školního poradenského pracoviště, s nimiž přišel do styku, 

        f) poskytovat dítěti, žáku, studentovi nebo zákonnému zástupci nezletilého dítěte nebo žáka informace spojené s výchovou a vzděláváním. 

          1. Etický kodex pracovníků SPC

        Smyslem kodexu je vymezení souboru pravidel, kterými by se měli pracovníci SPC řídit. Tato pravidla vycházejí z platných právních předpisů. Pracovník SPC respektuje lidskou důstojnost, zajišťuje klientovi právo na bezpečnost, diskrétnost a zachování profesionálního tajemství. 

        Zodpovědností poradenského pracovníka je: 

        • Poradenskou službu poskytnout pouze za předpokladu písemného informovaného souhlasu klienta. S výsledky vyšetření je klient srozumitelně seznámen. 
        • Být nestranný. Respektovat práva klienta, nepřipustit finanční, sexuální, emocionální ani jakékoliv jiné zneužívání klienta. Volit při poskytování poradenských služeb takové postupy, které nepůsobí klientovi újmu v somatické, psychické ani sociální oblasti. 
        • Poskytnout klientovi informaci o charakteru služby, postupech, předvídatelných užitcích, které může služba klientovi přinést, stejně jako o rizicích, která hrozí, nebude-li služba poskytnuta. Poskytnout klientovi informaci o účelu a významu metod a postupů, užitých při poskytování služby. 
        • Zaručit klientovi naprosté soukromí. K účasti dalších osob mimo poskytovatele služby nutno získat klientův souhlas. 
        • Vytvářet klientovi při své činnosti takové podmínky, které mu pomohou nacházet uspokojivá řešení problémů. Umožnit mu náhled na řešení situace při respektování jeho hodnotové orientace, osobnostních charakteristik, mentální kapacity a integrity osobnosti. 
        • Zohledňovat při své práci předvídatelná rizika, která klientovi hrozí při poskytnutí poradenské služby. Anticipovat možné konflikty klienta v oblasti jeho osobních zájmů před zahájením i v průběhu poskytování poradenské služby. 
        • Jednat s klientem v průběhu poskytnutí poradenské služby s profesionálním respektem. Během práce s klientem např. nevyřizovat osobní záležitosti, netelefonovat ani neprojednávat jiné záležitosti, nemající vztah k práci s klientem. V případě, že nelze uvedené podmínky dodržet, klientovi se omluvit, požádat o pochopení a vše vyřídit nejkratším možným způsobem. 
        • Působit samostatně a používat postupy a metody pouze v rámci dosažené kvalifikace. Při nejasnostech požádat o konzultaci jiného odborného pracovníka. 
        • Odmítnout služby, které neodpovídají odborné kompetenci pracovníka a informovat klienta o službách jiného, kvalifikovaného odborníka. 
        • Přerušit poradenskou práci, pokud fyzický či psychický stav pracovníka může negativně ovlivnit úroveň profesionálního přístupu. 
        • Zachovat důvěrnost informací. 
        • Postoupit reference o klientovi třetím osobám pouze se souhlasem klienta, s výjimkou situací, ve kterých by jejich neposkytnutí mělo za následek ohrožení klienta nebo osob v jeho okolí. 
        • Nejednat za klienta, pokud o to klient výslovně nežádá. 
        • Neznevažovat profesionální způsobilost jiných odborníků, má-li však podezření na neprofesionální přístup některého kolegy, je povinen na toto vhodným způsobem upozornit ředitelku. 
        • Nevyužít profesní vztah k osobním, náboženským, politickým či jiným ideovým zájmům. 
        1. Pravidla vzájemných vztahů mezi klienty a zákonnými zástupci a pracovníky SPC
        2. Zaměstnanci organizace vydávají klientům a zákonným zástupcům klientů pouze takové pokyny, které bezprostředně souvisí s poradenskou službou, plněním vnitřního řádu a dalšími nezbytnými organizačními opatřeními. 
        3. Všichni zaměstnanci organizace klienty chrání před všemi formami špatného zacházení. 
        4. Zaměstnanci organizace dbají na to, aby klienti nepřicházeli do styku s materiály a informacemi pro ně nevhodnými. Nevměšují se neadekvátně do soukromí klientů a jejichzákonných zástupců, pokud tyto skutečnosti nejsou důležité pro řešení zakázky. 
        5. Zaměstnanci organizace klienty chrání před nezákonnými útoky na jejich osobu. Zjistí-li, že klient je týrán, krutě trestán nebo je s ním jinak špatně zacházeno, splní svoji oznamovací povinnost. 
        6. Informace, které zákonný zástupce dítěte a žáka poskytne do spisové dokumentace nebo jiné   důležité informace o klientovi (zdravotní způsobilost,...) jsou důvěrné a všichni zaměstnanci organizace jsou povinni se řídit zákonem č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů. 
        7. Před poradenskou službou je zletilý klient nebo zákonný zástupce nezletilého klienta jednoznačně a srozumitelně informován o všech náležitostech poskytované poradenské služby, zejména o povaze, rozsahu, trvání, cílech a postupech poskytované poradenské služby. Stvrzuje, že byl informován o prospěchu a důsledcích, které mohou vyplynout z poradenské služby a o následcích, pokud tato služba nebude poskytnuta. Stvrzuje, že byl informován o právech a povinnostech spojených s poradenskou službou, včetně práva žádat o poskytnutí poradenské služby znovu, včetně možnosti obrátit se na Revizní pracoviště při NÚV Praha pokud nebudou spokojeni se závěry a doporučeními z vyšetření. 
        8. Informovaný souhlas stvrdí zletilý klient nebo zákonný zástupce nezletilého klienta svým podpisem. Podepsaný informovaný souhlas je nedílnou součástí spisové dokumentace. 
        9. V informovaném souhlasu u žáků se speciálně vzdělávacími potřebami, kterým bylo doporučeno podpůrné opatření 2. až 5. stupně potvrzuje zletilý klient či jeho zákonný zástupce odeslání doporučení k realizaci podpůrných opatření do datové schránky školy a školského zařízení, a to k rukám jeho ředitelky či ředitele. 
        10. Všichni pedagogičtí pracovníci ústně informují zletilé klienty nebo zákonné zástupce nezletilých klientů o výsledcích vyšetření a diagnostických závěrech, konzultují opatření ke vzdělávání. Svým podpisem ztvrdí seznámení se závěry poradenské služby. Následuje zpracování písemné zprávy z vyšetření včetně konkrétních doporučení pro práci doma i ve škole. U žáků se speciálními vzdělávacími potřebami rovněž doporučení ke vzdělávání s určení stupněm podpory 1. až 5. stupně. 
        11. Písemnou zprávu a doporučení převezme zákonný zástupce nezletilého klienta nebo zletilý klient osobně. Pokud si ze závažných důvodů nemůže dané výstupy převzít osobně, požádá o zaslání výstupů doporučeně poštou na kontaktní adresu. Tato služba je zpoplatněna dle aktuálního ceníku České pošty pro zasílání doporučených dopisů.

        5. Provoz a vnitřní režim SPC 

        Poradenské služby jsou klientům poskytovány na základě předchozího objednání, které je možné učinit telefonicky, e-mailem nebo osobně. Zákonný zástupce s dítětem přichází v domluveném termínu. Nezletilí klienti přichází vždy v doprovodu zákonného zástupce, který za něj nese zodpovědnost při čekání na požadovanou službu. V průběhu služby (vyšetření, individuální práce s klientem) přebírá odpovědnost pracovník SPC. Rodič může na dítě počkat v budově SPC nebo se na určenou dobu vzdálit po dohodě s pracovníkem. 

        Služba probíhá na základě informovaného souhlasu s poskytnutím poradenské služby a zpracováním a uchováním osobních údajů v SPC zákonného zástupce či zletilého klienta. K vyšetření je vhodné přinést dokumentaci: odborné zprávy (zprávy vydané zdravotnickým či jiným školským poradenským zařízením), školní sešity. Vyšetření probíhá optimálně v dopoledních hodinách. Konkrétní průběh a obsah poskytované služby je vždy dohodnut v úvodním rozhovoru s odborným pracovníkem. 

        Vyšetření obvykle probíhá ve 3 fázích:
        1. Úvodní rozhovor, osobní a rodinná anamnéza, seznámení s poskytnutou dokumentací, upřesnění zakázky

        2. Konzultace, vyšetření, intervence.

        3. Zpětná vazba pro zákonné zástupce, závěry z vyšetření, návrh další péče, spolupráce se školou 

        Výstupem z vyšetření je zpravidla zpráva z vyšetření určená pro zákonné zástupce dítěte a doporučení obsahující opatření pro vzdělávání žáka ve škole. Zpráva z vyšetření je zákonným zástupcům předána nejpozději do 30 dnů od posledního vyšetření. V doporučení pro školu jsou uvedeny závěry vyšetření a navržena podpůrná opatření prvního až pátého stupně, která odpovídají zjištěným speciálním vzdělávacím potřebám a možnostem dítěte, žáka nebo studenta. Doporučení pro školu je zasíláno přímo do konkrétní školy prostřednictvím pošty, datové schránky či předáno osobně. Do jednoho roku vyhodnocujeme ve spolupráci se školou efektivitu poskytování podpůrných opatření. Ve zprávě z vyšetření i v Doporučení je uveden termín další kontrolní poradenské služby. Je nutné, aby o tuto službu zákonný zástupce zažádal v dostatečném předstihu (alespoň 2 měsíce) před tímto termínem. 

        Ve všech budovách, prostorách SPC platí přísný zákaz kouření, požívání alkoholu. Během poradenské služby je možné používat mobilní telefon pouze v neodkladných případech. V čekárně je nutné ztišit hlasitost vyzvánění, aby nedošlo k narušení poradenské služby. Během vyšetření je zakázáno pořizování jakýchkoliv zvukových a obrazových záznamů. Klienti nesmí manipulovat se zařízením organizace bez souhlasu zaměstnance organizace. 

        SPC je poradenské zařízení s celoročním provozem, provozní doba je uvedena při vstupu na pracoviště a rovněž na webových stránkách SPC. Po dobu hlavních a vedlejších prázdnin je provoz omezen. Informace o upravené provozní době jsou k dispozici na webových stránkách a u vstupu do SPC. 

        6. Podmínky zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí, žáků nebo studentů a jejich ochrana před sociálně patologickými jevy, projevy diskriminace, nepřátelství nebo násilí 

        Děti, žáci a studenti nesmí přicházet do SPC pod vlivem návykových látek, tyto látky přinášet, užívat je a manipulovat s nimi. V případě, že dítě, žák či student je pod vlivem návykových látek, projedná zaměstnanec tuto skutečnost se zákonným zástupcem a SPC je dále povinno oznámit tuto skutečnost orgánu sociálně právní ochrany dětí v souladu s metodickým pokynem MŠMT. 

        Děti, žáci a studenti se nesmí dopouštět projevů rasismu, ponižování, posměšků a urážek z důvodu zdravotního handicapu jiného dítěte, žáka či studenta, dále z důvodu odlišného sociálního postavení, odlišné rasy, barvy pleti, národnosti či náboženského vyznání. Při náznaku projevu diskriminace a násilí řeší tento přestupek zaměstnanec se zákonnými zástupci. 

        V prostorách SPC není dětem, žákům či studentům dovoleno fotografování a pořizování záznamu z mobilního telefonu bez souhlasu zaměstnanců. Tím lze předcházet kyberšikaně, která je závažným porušením vnitřního řádu.
        Všichni pracovníci se vědomě snaží o vytváření příznivého sociálního klimatu v prostředí SPC. Každý úraz, poranění či nehodu, k níž dojde během pobytu v ŠPZ, je nutné hlásit ihned zaměstnanci, který provede neodkladně záznam do knihy úrazů a uvědomí ředitelku ŠPZ. Dodržovat zákaz ponižování, tělesného ubližování a veškeré činnosti, která by vedla k ohrožování zdraví ostatních. 

        Dodržovat vnitřní řád a pokyny k ochraně zdraví a bezpečnosti, s nimiž byl seznámen. 

        7. Podmínky zacházení s majetkem školy nebo školského zařízení ze strany dětí, žáků a studentů 

        • Dětem, žákům a studentům (klientům) je přísně zakázáno manipulovat s elektrickými spotřebiči a nepoškozovat majetek SPC či ZŠ, dalších klientů a zaměstnanců SPC či ZŠ. 
        • Klienti jsou povinni zacházet s vybavením a zařízením SPC či ZŠ i se svěřenými předměty a pomůckami šetrně a ohleduplně a vždy jen způsobem, který je v souladu s účelem, kterému jsou určeny. 
        • Klienti jsou povinni majetek SPC či ZŠ chránit před poškozením a udržovat ho v čistotě a pořádku. 
        • Majetek SPC či ZŠ nesmějí klienti odnášet domů. 
        • Klienti jsou povinni nahlásit zaměstnanci zjištěná poškození nebo zničení věcí, které jsou majetkem SPC či ZŠ, ztrátu věcí, nález věcí. 
        • V případě jakéhokoli záměrného poškození, zničení či odcizení majetku SPC či ZŠ bude SPC požadovat adekvátní náhradu za zničený majetek.
    • Kontakty

      • Základní škola, Brandýs nad Labem - Stará Boleslav, příspěvková organizace
      • Školní 291/6
        25001 Brandýs nad Labem-Stará Boleslav
        Czech Republic
      • Mgr. Daniella Havlová, pověřená řízením
        e-mail: reditelna@zssbol.cz
        739 916 432 - ředitelna školy
        (volejte po - pá 7.30 - 16.30)
      • Mgr. Machotová Anna
        e-mail: machotova@zssbol.cz
        č. tel.: 739 916 542
      • 70845026
      • xp9rfcm
      • RED IZO: 600022048
        ZŠ IZO: 102 438 749
        SPC IZO: 108 003 736
        ŠD IZO: 110 037 596
      • DPO: e-mail: gdpr@jkaccounting.cz
        telefon 725654319
      • Jitka Pešková
        e-mail: jitka.peskova@zssbol.cz
        č. tel.: 739 916 549
      • Pelcová Johana
        č. tel.: 797 667 706,
        e-mail: hospodarka@zssbol.cz
      • Mgr. Jiří Lacka, psycholog
        č. tel: 739 916 295
        e-mail: spc@zssbol.cz
    • Přihlášení