Desatero pro rodiče

        • DESATERO PRO RODIČE PŘEDŠKOLÁKA

           

          Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vydalo na žádost mnoha rodičů ucelený přehled toho, co by měly umět a znát děti před vstupem do základní školy. 

           

          Desatero pro rodiče dětí předškolního věku
           

          1. Dítě by mělo být dostatečně fyzicky a pohybově vyspělé, vědomě ovládat své tělo, být samostatné v sebeobsluze 

           

          Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:

          • pohybuje se koordinovaně, je přiměřeně obratné a zdatné (např. hází a chytá míč, udrží rovnováhu na jedné noze, běhá, skáče, v běžném prostředí se pohybuje bezpečně)

          • svlékne se, oblékne i obuje (zapne a rozepne zip i malé knoflíky, zaváže si tkaničky, oblékne si čepici, rukavice)

          • je samostatné při jídle (používá správně příbor, nalije si nápoj, stoluje čistě, používá ubrousek)

          • zvládá samostatně osobní hygienu (používá kapesník, umí se vysmrkat, umyje a osuší si ruce, použije toaletní papír, použije splachovací zařízení, uklidí po sobě)

          • zvládá drobné úklidové práce (posbírá a uklidí předměty a pomůcky na určené místo, připraví další pomůcky, srovná hračky)

          • postará se o své věci (udržuje v nich pořádek) 

           

          2. Dítě by mělo být relativně citově samostatné a schopné kontrolovat a řídit své chování
           

          Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:

          • zvládá odloučení od rodičů

          • vystupuje samostatně, má svůj názor, vyjadřuje souhlas i nesouhlas

          • projevuje se jako emočně stálé, bez výrazných výkyvů v náladách

          • ovládá se a kontroluje (reaguje přiměřeně na drobný neúspěch, dovede odložit přání na pozdější dobu, dovede se přizpůsobit konkrétní činnosti či situaci)

          • je si vědomé zodpovědnosti za své chování

          • dodržuje dohodnutá pravidla

           

          3. Dítě by mělo zvládat přiměřené jazykové, řečové a komunikativní dovednosti

          Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:

          • vyslovuje správně všechny hlásky (i sykavky, rotacismy, měkčení)

          • mluví ve větách, dovede vyprávět příběh, popsat situaci apod.

          • mluví většinou gramaticky správně (tj. užívá správně rodu, čísla, času, tvarů, slov, předložek aj.)

          • rozumí většině slov a výrazů běžně užívaných v jeho prostředí 

          • má přiměřenou slovní zásobu, umí pojmenovat většinu toho, čím je obklopeno 

          • přirozeně a srozumitelně hovoří s dětmi i dospělými, vede rozhovor, a respektuje jeho pravidla 

          • pokouší se napsat hůlkovým písmem své jméno (označí si výkres značkou nebo písmenem) 

          • používá přirozeně neverbální komunikaci (gesta, mimiku, řeč těla, aj.) 

          • spolupracuje ve skupině 

           

          4. Dítě by mělo zvládat koordinaci ruky a oka, jemnou motoriku, pravolevou orientaci 

           

          Dítě splňuje tento požadavek, jestliže: 

          • je zručné při zacházení s předměty denní potřeby, hračkami, pomůckami a nástroji (pracuje se stavebnicemi, modeluje, stříhá, kreslí, maluje, skládá papír, vytrhává, nalepuje, správně otáčí listy v knize apod.) 

          • zvládá činnosti s drobnějšími předměty (korálky, drobné stavební prvky apod.) 

          • tužku drží správně, tj. dvěma prsty třetí podložený, s uvolněným zápěstím 

          • vede stopu tužky, tahy jsou při kreslení plynulé, (obkresluje, vybarvuje, v kresbě přibývají detaily i vyjádření pohybu) 

          • umí napodobit základní geometrické obrazce (čtverec, kruh, trojúhelník, obdélník), různé tvary, (popř. písmena) 

          • rozlišuje pravou a levou stranu, pravou i levou ruku (může chybovat)

          • řadí zpravidla prvky zleva doprava 

          • používá pravou či levou ruku při kreslení či v jiných činnostech, kde se preference ruky uplatňuje (je zpravidla zřejmé, zda je dítě pravák či levák)  

           

          5. Dítě by mělo být schopné rozlišovat zrakové a sluchové vjemy 

           

          Dítě splňuje tento požadavek, jestliže: 

          • rozlišuje a porovnává podstatné znaky a vlastnosti předmětů (barvy, velikost, tvary, materiál, figuru a pozadí), nachází jejich společné a rozdílné znaky 

          • složí slovo z několika slyšených slabik a obrázek z několika tvarů 

          • rozlišuje zvuky (běžných předmětů a akustických situací i zvuky jednoduchých hudebních nástrojů) 

          • rozpozná rozdíly mezi hláskami (měkké a tvrdé, krátké a dlouhé) 

          • sluchově rozloží slovo na slabiky (vytleskává slabiky ve slově) 

          • najde rozdíly na dvou obrazcích, doplní detaily 

          • rozlišuje jednoduché obrazné symboly a značky i jednoduché symboly a znaky s abstraktní podobou (písmena, číslice, základní dopravní značky, piktogramy)

          • postřehne změny ve svém okolí, na obrázku (co je nového, co chybí) 

          • reaguje správně na světelné a akustické signály 

           

          6. Dítě by mělo zvládat jednoduché logické a myšlenkové operace a orientovat se v elementárních matematických pojmech 

           

          Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:

          • má představu o čísle (ukazuje na prstech či předmětech počet, počítá na prstech, umí počítat po jedné, chápe, že číslovka vyjadřuje počet) 

          • orientuje se v elementárních počtech (vyjmenuje číselnou řadu a spočítá počet prvků minimálně v rozsahu do pěti (deseti) 

          • porovnává počet dvou málopočetných souborů, tj. v rozsahu do pěti prvků (pozná rozdíl a určí o kolik je jeden větší či menší) 

          • rozpozná základní geometrické tvary (kruh, čtverec, trojúhelník atd.) 

          • rozlišuje a porovnává vlastnosti předmětů 

          • třídí, seskupuje a přiřazuje předměty dle daného kritéria (korálky do skupin podle barvy, tvaru, velikosti) 

          • přemýšlí, vede jednoduché úvahy, komentuje, co dělá („přemýšlí nahlas“)

          • chápe jednoduché vztahy a souvislosti, řeší jednoduché problémy a situace, slovní příklady, úlohy, hádanky, rébusy, labyrinty 

          • rozumí časoprostorovým pojmům (např. nad, pod, dole, nahoře, uvnitř a vně, dříve, později, včera, dnes), pojmům označujícím velikost, hmotnost (např. dlouhý, krátký, malý, velký, těžký, lehký)  

           

          7. Dítě by mělo mít dostatečně rozvinutou záměrnou pozornost a schopnost záměrně si zapamatovat a vědomě se učit 

           

          Dítě splňuje tento požadavek, jestliže: 

          • soustředí pozornost na činnosti po určitou dobu (cca 10-15 min.) 

          • „nechá“ se získat pro záměrné učení (dokáže se soustředit i na ty činnosti, které nejsou pro něj aktuálně zajímavé) 

          • záměrně si zapamatuje, co prožilo, vidělo, slyšelo, je schopno si toto po přiměřené době vybavit a reprodukovat, částečně i zhodnotit 

          • pamatuje si říkadla, básničky, písničky 

          • přijme úkol či povinnost, zadaným činnostem se věnuje soustředěně, neodbíhá k jiným, dokáže vyvinout úsilí a dokončit je 

          • postupuje podle pokynů 

          • pracuje samostatně 

           

          8. Dítě by mělo být přiměřeně sociálně samostatné a zároveň sociálně vnímavé, schopné soužití s vrstevníky ve skupině 

           

          Dítě splňuje tento požadavek, jestliže: 

          • uplatňuje základní společenská pravidla (zdraví, umí požádat, poděkovat, omluvit se) 

          • navazuje kontakty s dítětem i dospělými, komunikuje s nimi zpravidla bez problémů, s dětmi, ke kterým pociťuje náklonnost, se kamarádí 

          • nebojí se odloučit na určitou dobu od svých blízkých 

          • je ve hře partnerem (vyhledává partnera pro hru, v zájmu hry se domlouvá, rozděluje a mění si role) 

          • zapojí se do práce ve skupině, při společných činnostech spolupracuje, přizpůsobuje se názorům a rozhodnutí skupiny 

          • vyjednává a dohodne se, vyslovuje a obhajuje svůj názor 

          • ve skupině (v rodině) dodržuje daná a pochopená pravidla, pokud jsou dány pokyny, je srozuměno se jimi řídit 

          • k ostatním dětem se chová přátelsky, citlivě a ohleduplně (dělí se o hračky, pomůcky, pamlsky, rozdělí si úlohy, všímá si, co si druhý přeje) 

          • je schopno brát ohled na druhé (dokáže se dohodnout, počkat, vystřídat se, pomoci mladším)  

           

          9. Dítě by mělo vnímat kulturní podněty a projevovat tvořivost 

           

          Dítě splňuje tento požadavek, jestliže: 

          • pozorně poslouchá či sleduje se zájmem literární, filmové, dramatické či hudební představení 

          • zaujme je výstava obrázků, loutek, fotografii, návštěva zoologické či botanické zahrady, statku, farmy apod. 

          • je schopno se zúčastnit dětských kulturních programů, zábavných akcí, slavností, sportovních akcí 

          • svoje zážitky komentuje, vypráví, co vidělo, slyšelo, dokáže říci, co bylo zajímavé, co jej zaujalo, co bylo správné, co ne 

          • zajímá se o knihy, zná mnoho pohádek a příběhů, má své oblíbené hrdiny 

          • zná celou řadu písní, básní a říkadel 

          • zpívá jednoduché písně, rozlišuje a dodržuje rytmus (např. vytleskat, na bubínku) 

          • vytváří, modeluje, kreslí, maluje, stříhá, lepí, vytrhává, sestavuje, vyrábí 

          • hraje tvořivé a námětové hry (např. na školu, na rodinu, na cestování, na lékaře), dokáže hrát krátkou divadelní roli  

           

          10. Dítě by se mělo orientovat ve svém prostředí, v okolním světě i v praktickém životě 

           

          Dítě splňuje tento požadavek, jestliže: 

          • vyzná se ve svém prostředí (doma, ve škole), spolehlivě se orientuje v blízkém okolí (ví, kde bydlí, kam chodí do školky, kde jsou obchody, hřiště, kam se obrátit když je v nouzi apod.) 

          • zvládá běžné praktické činnosti a situace, s nimiž se pravidelně setkává (např. dovede vyřídit drobný vzkaz, nakoupit a zaplatit v obchodě, říci si o to, co potřebuje, ptá se na to, čemu nerozumí, umí telefonovat, dbá o pořádek a čistotu, samostatně se obslouží, zvládá drobné úklidové práce, je schopno se starat o rostliny či drobná domácí zvířata) 

          • ví, jak se má chovat (např. doma, v mateřské škole, na veřejnosti, u lékaře, v divadle, v obchodě, na chodníku, na ulici, při setkání s cizími a neznámými lidmi) a snaží se to dodržovat 

          • má poznatky ze světa přírody živé i neživé, lidí, kultury, techniky v rozsahu jeho praktických zkušeností (např. orientuje se v tělesném schématu, umí pojmenovat jeho části i některé orgány, rozlišuje pohlaví, ví, kdo jsou členové rodiny a čím se zabývají, rozlišuje různá povolání, pomůcky, nástroje, ví, k čemu jsou peníze, zná jména některých rostlin, stromů, zvířat a dalších živých tvorů, orientuje se v dopravních prostředcích, zná některé technické přístroje), rozumí běžným okolnostem, dějům, jevům, situacím, s nimiž se bezprostředně setkává (např. počasí a jeho změny, proměny ročních období, látky a jejich vlastnosti, cestování, životní prostředí a jeho ochrana, nakládání s odpady) 

    • Kontakty

      • Základní škola, Brandýs nad Labem - Stará Boleslav, příspěvková organizace
      • 739916432
      • Školní 291/6
        25001 Brandýs nad Labem-Stará Boleslav
        Czech Republic
      • Mgr. Anna Machotová, pověřená řízením p. o.
        e-mail: reditelna@zssbol.cz
        739 916 432 - ředitelna školy
        (volejte po - pá 7.30 - 16.30)
      • Lucie Vlastníková
        797667804
        e-mail: lucie.vlastnikova@zssbol.cz
      • 70845026
      • xp9rfcm
      • RED IZO: 600022048
        ZŠ IZO: 102 438 749
        SPC IZO: 108 003 736
        ŠD IZO: 110 037 596
      • DPO: e-mail: gdpr@jkaccounting.cz
        telefon 725654319
      • Jitka Pešková
        e-mail: jitka.peskova@zssbol.cz
        č. tel.: 739 916 549
      • Pelcová Johana
        č. tel.: 797 667 706,
        e-mail: hospodarka@zssbol.cz
      • Mgr. Jiří Lacka, psycholog
        č. tel: 739 916 295
        e-mail: spc@zssbol.cz
    • Přihlášení